Azymuth: Historien Bak Brasiliansk Jazz Fusion-legenden
- Rodrigo Braz Vieira
- Dec 5, 2024
- 5 min read
Updated: Dec 6, 2024
Siden 1970-tallet har Azymuth utmerket seg som et av de mest ikoniske brasilianske instrumentalbandene, med en unik fusjon av samba, bossa nova, soul og jazz fusion. Bandet ble grunnlagt av Alex Malheiros (bass), Ivan (Mamão) Conti (trommer) og José Roberto Bertrami (keyboard), og de har bygget opp en rik diskografi og oppnådd internasjonal anerkjennelse, og etablert seg som et av de største navnene innen brasiliansk musikk med global rekkevidde.
Azymuths opprinnelse
Navnet Azymuth kom til ved en tilfeldighet. På begynnelsen av 1970-tallet spilte de tre musikerne inn musikk for Marcos Valle som skulle brukes i soundtracket til filmen om racerføreren Emerson Fittipaldi. Valle, som var tilknyttet plateselskapet EMI (tidligere Odeon), kunne ikke bruke sitt eget navn på prosjektet, ettersom det ble laget for Companhia Brasileira de Discos (CBD). Derfor bestemte plateselskapet seg for å bruke navnet på en av Valles tidligere innspillinger, Azimuth, som allerede hadde vært brukt i en brasiliansk TV-serie. Dette navnet ble da til "Conjunto Azimuth", som opprinnelig refererte til hele gruppen av studiomusikere. Etter hvert som trioen fortsatte å spille sammen, husket de navnet og bestemte seg for å beholde det. De oppdaget også at "Azimuth" på arabisk betyr "vei" eller "retning", noe som passet perfekt til bandets musikalske reise.
Med deres første album, "Azimuth" (1975), utgitt av plateselskapet Som Livre, etablerte trioen sin karakteristiske stil, en kombinasjon av samba med synthesizere og elektroniske rytmer. Men det var med albumet "Águia Não Come Mosca" (1977), utgitt av WEA, at Azymuth befestet sin posisjon i både brasiliansk og internasjonal musikk, kjent for sin innovative bruk av Bertramis synthesizere.

Azymuths internasjonale suksessen
Til tross for suksessen i Brasil, nådde Azymuth sitt høydepunkt av popularitet i utlandet. Mot slutten av 1970-tallet begynte trioen å gi ut album utenfor Brasil på det amerikanske plateselskapet Milestone Records. Albumet "Light as a Feather" (1979) markerte en viktig milepæl, med singelen "Jazz Carnival" som nådde toppen av hitlistene for dansemusikk i både Storbritannia og USA. Den fengende grooven i "Jazz Carnival" gjorde den til en umiddelbar suksess på internasjonale dansegulv og etablerte Azymuth som et band som krysset grenser.
Gjennom 1980-tallet fortsatte Azymuth å utvide sitt internasjonale publikum med album som "Telecommunication" (1982) og "Rapid Transit" (1983), begge utgitt av Milestone. Disse albumene fanget essensen av jazz fusion med en brasiliansk tilnærming, en blanding av samba-funk og soul, samtidig som de beholdt jazzens sofistikerte struktur. I løpet av dette tiåret gjennomførte trioen flere internasjonale turneer og ble en av de fremste instrumentalbandene i verden.
Azymuths samarbeid og anerkjennelse
Azymuths allsidighet førte til samarbeid med store navn innen brasiliansk og internasjonal musikk. I Brasil jobbet de med artister som Marcos Valle, Milton Nascimento, Airto Moreira og Flora Purim. Internasjonalt ble de anerkjent og hyllet av viktige skikkelser innen acid jazz-sjangeren, som Jamiroquai, Brand New Heavies og Incognito. Disse samarbeidene åpnet dørene for gruppen til å nå nye generasjoner av fans og introduserte Azymuths unike lyd for et enda bredere publikum.
I tillegg begynte berømte DJs som DJ Nuts, DJ Ron Trent, Madlib, Kenny Dope, Theo Parrish og mange flere å inkludere Azymuths musikk i settene sine, og dette bidro til å revitalisere interessen for trioen de siste tiårene, spesielt blant yngre lyttere.
Azymuths Viktige priser
Gjennom sin karriere har Azymuth mottatt flere priser og anerkjennelser, både i Brasil og internasjonalt. Noen av de viktigste utmerkelsene inkluderer:
Gullplate for sine salg i Brasil og internasjonalt, spesielt for suksessen med "Jazz Carnival".
Platinumplate i Storbritannia for salget av singelen "Jazz Carnival", som dominerte dansegulvene på slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet.
Anerkjennelse på internasjonale arrangementer, som det prestisjetunge Montreux Jazz Festival, hvor bandet ble hyllet for sine innovative opptredener.
Nominasjoner til Latin Grammy for deres bidrag til moderne jazz og instrumental musikk, noe som befestet deres globale relevans.
Azymuths arven og den nye formasjon
Med dødsfallet til José Roberto Bertrami i 2012, ble fremtiden til bandet usikker, men Azymuth fortsatte med inntreden av pianisten Kiko Continentino, som tilførte ny energi samtidig som han beholdt bandets originale lyd. Continentino, kjent for sitt arbeid med store brasilianske artister som Milton Nascimento og Gilberto Gil, tok over Bertramis rolle med stor suksess, og sikret kontinuiteten i trioens klassiske lyd.
I 2023 opplevde bandet nok en tung sorg med bortgangen til trommeslageren Ivan Conti (Mamão), kjent for sin unike rytmiske stil og presisjon, som bidro til å forme Azymuths uforglemmelige lyd. Til tross for dette tapet fortsetter bandets ånd å leve videre med innlemmelsen av trommeslageren Renato Massa, som nå viderefører Mamãos arv og holder bandets rytmiske essens intakt.
Om den nye fasen til Azymuth, kommenterte veteranen Alex Malheiros, den eneste gjenlevende grunnleggeren: "Ordet Azimute på gammelt arabisk betyr 'vei', og vi tror at den nye veien for Azymuth er åpen og skal fortsette. Som en føniks må vi reise oss igjen."
Den moderne relevansen
Selv etter flere tiår i rampelyset, er Azymuth fortsatt relevant på den globale musikkscenen, og tiltrekker seg både gamle fans og nye generasjoner. Bandet holder en travel turnéplan både nasjonalt og internasjonalt, og spiller på jazzfestivaler og store scener rundt om i verden. Lyden deres, en eklektisk fusjon av jazz, samba, bossa nova og soul, fortsetter å være en referanse for både musikere og DJs i dag.
Albumet "Fênix" (2016), utgitt av det britiske plateselskapet Far Out Recordings, markerte bandets gjenfødelse og ble hyllet av kritikere. Dette albumet viste at Azymuth fortsatt er i stand til å innovere, og bekreftet deres status som en av de viktigste formasjonene innen brasiliansk jazz fusion.
Interessante fakta om Azymuth
Jazz Carnival og dansekulturen: Selv om de er et jazzband, oppnådde Azymuth stor popularitet på dansegulvene i Europa med hiten "Jazz Carnival". Låten ble remikset av flere DJs og har blitt en klassiker i acid jazz- og elektronikasjangeren.
Innflytelse på DJs: I tillegg til diskografien deres, blir Azymuths musikk stadig hyllet og inkludert i spillelister av internasjonalt anerkjente DJs som Madlib, Kenny Dope, Ron Trent og DJ Spinna, noe som utvider bandets innflytelse utover jazzens grenser.
Navnets betydning: Selv om navnet Azymuth opprinnelig ble valgt for et filmmusikkprosjekt, oppdaget bandet senere at det også betyr "vei" på arabisk, noe som symboliserer deres kontinuerlige musikalske reise.
Generasjonsovergripende innflytelse: Azymuth har ikke bare fanget fans i sin egen generasjon, men tiltrekker også unge musikkentusiaster fra mange forskjellige kulturer, og viser hvordan lyden deres transcenderer tid og grenser.
Med den nye besetningen og fornyet kreativ energi fortsetter Azymuth å reise seg, som føniksen som symboliserer deres gjenfødelse. Bandet fortsetter å opptre på store festivaler og spiller inn ny musikk, og bevarer sin posisjon som en av de mest betydningsfulle formasjonene innen brasiliansk jazz fusion. Enten det er gjennom tidligere samarbeid, nye utgivelser eller deres innflytelse på moderne DJs, lever Azymuths arv videre, og de fortsetter å forbinde generasjoner av musikkelskere over hele verden.
Azymuth er for tiden på en etterlengtet Europaturné, og deres konsert på Parkteatret den 15. desember 2024 blir et høydepunkt for både gamle og nye fans i Norge. Med deres unike miks av jazz, samba og brasilianske rytmer, er dette en mulighet du ikke vil gå glipp av.
For mer informasjon og billetter, klikk her: www.parkteatret.no/arrangement/azymuth.
Comments