Dora Morelenbaum i Oslo! Eksklusivt intervju + konsertinfo om «Pique» på Oslo Jazzfestival
- Rodrigo Braz Vieira
- Aug 14
- 3 min read
Updated: Sep 8
Fra Rio de Janeiro til verden: Dora Morelenbaum har finpusset et helt eget språk — brasiliansk visekunst med pop-sjel, samtaler med jazzen og en produksjon som leker med rom og tekstur. Som medlem av den høyst musikalske Morelenbaum-familien og som del av Bala Desejo (Latin Grammy 2022) bærer hun med seg referanser som spenner over generasjoner — fra Tom Jobim til Ryuichi Sakamoto — og forvandler dem til noe helt og holdent hennes eget.
Etter å ha erobret Oslo med Bala Desejo på Øyafestivalen i 2024, vender Dora nå tilbake i solofase for å presentere Pique, debutalbumet sitt. På scenen foreslår hun det musikken allerede antyder i studio: en direkte samtale mellom tradisjon og samtid, der den brasilianske populærlåten er både møteplass og avspark. Det er et repertoar som inviterer publikum til å lytte med kroppen — melodier som fester seg, rytmer som beveger seg framover, stemninger som puster.
På Oslo Jazzfestival lover artisten å bygge, live, denne «øyeblikkelige broen mellom Brasil og Norge» som hun nevner i intervjuet under. Er du i Oslo, er dette muligheten til å kjenne på nært hold hvordan disse verdenene møtes — og danser — i samme takt.

Du er født og oppvokst i Rio de Janeiro – en by full av kontraster, rytmer og farger. Hvordan har dette miljøet påvirket måten du komponerer og uttrykker deg musikalsk?
Rio er en by som praktisk talt tvinger deg til å være oppmerksom på de mest ulike kulturelle påvirkningene og sosiale dynamikkene. Du møter nødvendigvis ytterpunkter nesten daglig. På et vis er det et stimuli til å finne en kommunikasjonsvei.
Albumet ditt Pique kombinerer elementer av brasiliansk populærmusikk, jazz og moderne pop. Hvordan ser du på musikken din som en bro mellom det tradisjonelle og det samtidige Brasil?
Jeg hadde dette ønsket med Pique: at det på et vis skulle være en bro mellom hvordan jeg så låtskriving bli gjort i Brasil de siste tiårene og andre musikalske parametere som nylig har interessert meg mye, utover harmoni og melodi. Den grunnleggende strukturen i låtene bevarer fortsatt noe tradisjonelt, mens produksjonen arbeider med romlighet og tekstur — den hadde en helt avgjørende rolle i dette.
Du er også kjent som en del av det kreative kollektivet Bala Desejo, vinner av Latin Grammy i 2022. Hvordan har denne gruppeerfaringen påvirket din vei som soloartist?
Bala Desejo ga meg et mer solid grunnlag for å kjenne hver fase av musikkproduksjonen bedre, fra komposisjon til hvordan man setter opp en konsert og håndterer publikum. Det ga meg en veldig god forståelse av hvordan kollektivt arbeid fremhever betydningen av individualiteten — og enda mer hvordan kunnskapen om individualiteten styrker det som blir gjort i fellesskap.
Rio de Janeiro har en rik og mangfoldig musikalsk arv – fra bossa nova til samba og nyere uttrykk. Hvilke av disse tradisjonene føler du deg sterkest knyttet til i dag?
Alle disse tradisjonene styrker en av Brasils største institusjoner: populærlåten. Den har en svært sterk og rik struktur, med mange rytmiske og harmoniske muligheter, som allerede er blitt utforsket på de mest ulike måter i landet mitt. Det påvirker meg både når jeg nærmer meg den — og når jeg forsøker å fjerne meg fra den.
Du kommer fra en svært musikalsk familie – faren din, Jaques Morelenbaum, er kjent for å ha jobbet med navn som Tom Jobim, Caetano Veloso og Ryuichi Sakamoto. Hvordan har denne bagasjen påvirket din kunstneriske vei og ditt syn på musikk?
Jeg hørte mye på musikken til slike store mestere hjemme hos foreldrene mine, og det formet uten tvil både hørselen min og min musikalske oppfatning. Tom Jobims musikk lærte meg om låtens veier, mens Ryuichi Sakamotos allsidighet åpnet hodet mitt for andre muligheter for å lage musikk.
Du opptrådte med Bala Desejo på Øyafestivalen i Oslo i 2024. Hvordan er det å komme tilbake til byen nå, med soloprosjektet ditt?
Det er utrolig å se hvor musikken min kan ta meg, og hvordan den kan knytte seg til kulturer og steder som er så langt unna meg. Oslo tok imot meg veldig godt første gang, og jeg er sikker på at nå blir det enda bedre!
Hva ønsker du å formidle til publikum på Oslo Jazzfestival? Hva kan folk forvente av konserten på Cosmopolite?
Med Pique-konserten håper jeg å ta med den atmosfæren jeg skapte i albumproduksjonen, ved å snakke dette universelle språket som er musikk — alle forstår og kommuniserer. En øyeblikkelig bro mellom Brasil og Norge.
Vi sees på Cosmopolite!
Sikre deg plassen og kom for å oppleve denne kvelden der Rio møter Oslo på samme scene.
Konsertinformasjon
Dato: Torsdag 14. august 2025
Dørene åpner: 20:00
Konsertstart: 21:00
Scene: Cosmopolite
Billettpris: 380,- / 330,- inkl. avgift
Aldersgrense: 18 år med gyldig ID
Billetter: Ticketmaster – kjøp her
Comments