top of page

Bass møter verden: Ney Conceição bringer brasiliansk groove til Drammen

  • Writer: Rodrigo Braz Vieira
    Rodrigo Braz Vieira
  • Aug 25
  • 6 min read

Ney Conceição: Eksklusivt intervju for Brasil i Norge – rett før konserten “Bass møter verden” på Union Scene

Bass møter verden Ney Conceição Malou Gallo Brasil i Norge Interkultur Drammen

Den brasilianske bassmesteren Ney Conceição, kjent for sin virtuositet og kraftfulle blanding av brasiliansk groove, jazz og improvisasjon, står klar til å innta scenen i Drammen under den unike konserten “Bass møter verden”. Med seg har han ingen ringere enn Manou Gallo, den karismatiske bassisten og sangeren fra Elfenbenskysten, kjent for sine eksplosive liveshow og samarbeid med blant andre Zap Mama og Manu Dibango.

Sammen med et sterkt lag norske musikere byr de to bass-ikonene på en kveld hvor rytmer og kulturer fra tre kontinenter møtes – og smelter sammen i ett eneste groovende uttrykk. Det blir urkraft, dans, improvisasjon og musikalsk dialog på høyt nivå.

Med en karriere som inkluderer samarbeid med navn som João Bosco, Elba Ramalho og Robertinho Silva, kommer Ney nå til Norge– og har med seg splitter nye, upubliserte låter fra sitt kommende album Marinas, som han går i studio for å spille inn bare dager etter konserten. I dette intervjuet forteller han om sine røtter i Belém (Amazonas), forholdet til kontrabassen, betydningen av å spille i Europa igjen – og hvorfor dette møtet mellom Brasil, Afrika og Norge er noe publikum ikke kan gå glipp av.

 

Du er født i Belém, midt i hjertet av Amazonas – en region rik på rytmer og musikalske tradisjoner. Hvordan har dette miljøet påvirket deg som musiker og formet din stil på bass?


Ja, jeg er født i Belém, i Nord-Brasil, og få vet at da jeg var barn – og også før det – kunne man høre radiokanaler fra Cuba via AM i Belém. Jeg vokste opp med å høre cubansk musikk hele tiden. Det har vært en svært sterk påvirkning i min musikalske utvikling. Du kan høre det i platene mine og i komposisjonene mine – den cubanske innflytelsen er veldig tydelig i musikken min, nettopp på grunn av disse radioene. Jeg vokste opp med den musikken.

Nå i februar neste år skal jeg faktisk reise til Cuba – ikke for å spille, men på ferie. Det blir en slags gjenforening med musikken som preget hele barndommen min, og jeg tror det blir en veldig spesiell opplevelse. Musikken fra Sentral-Amerika og Karibia har hatt stor betydning for meg. Og Pará, selvfølgelig, er et arnested for utrolige musikere – masse rytme, masse melodi. Jeg er veldig takknemlig for å være født der.

 


Belem Brasil i Norge Rodrigo Braz Vieira
Belém - Brasil

 

I 1996 flyttet du til Rio de Janeiro – et av Brasils viktigste musikalske sentre. Hvordan opplevde du denne overgangen, og hvilke nye muligheter åpnet seg for deg som bassist?


Det var en veldig vanskelig overgang. Jeg dro til Rio i 1996 for å søke nye horisonter, møte nye musikere og utvikle meg musikalsk. Men jeg kom dit uten å kjenne noen, hadde aldri vært i byen før, og jeg hadde ikke et sted å bo. Jeg spilte til og med på gaten i begynnelsen, det var en veldig tøff tid i livet mitt.

Men etter hvert begynte jeg å finne min plass i det instrumentale musikkmiljøet og jazzscenen i Rio. Det hjalp at jeg allerede hadde en solid musikalsk bagasje med meg fra Belém. Jeg kunne hele Real Book-repertoaret, spilte jazzstandarder og brasilianske klassikere. Så da mulighetene kom, var jeg klar. Repertoaret mitt ble avgjørende for at jeg raskt kunne få jobb i Rios musikkmiljø.

 

Du har samarbeidet med store navn som João Bosco, Sebastião Tapajós og Robertinho Silva. Kan du dele et spesielt øyeblikk fra disse møtene som har satt spor i karrieren din?


Det er vanskelig å velge bare ett, for jeg har hatt mange viktige øyeblikk. Med João Bosco turnerte jeg over hele verden. Jeg spilte på de største jazzfestivalene i verden og gjorde flere viktige konserter, blant annet sammen med Gonzalo Rubalcaba. Med Sebastião Tapajós fikk jeg reise utenlands for første gang, noe som betydde mye for min karriere.

Med Robertinho Silva spilte jeg inn albumet Jaquedu, og vi gjorde mange konserter som duo – kun bass og perkusjon. Vi spilte blant annet på en stor jazzfestival i Portugal, i Aveiro, som het Adube. Det var en enorm gatefestival, med store band og mye folk. Plutselig gikk bare vi to på scenen – bass og perkusjon – og vi klarte å trollbinde hele publikum. Det var et uforglemmelig øyeblikk.

I tillegg spilte jeg med Elba Ramalho i åtte år og reiste over hele Brasil – ikke bare til hovedstedene, men også dypt inn i innlandet. I den perioden komponerte jeg låtene til albumet Alô, Alô Interior, skrevet på bussen under São João-turneen. Å få oppleve Brasil på den måten, på bakkenivå, var også utrolig verdifullt for meg.

 

Konserten i Drammen samler musikere fra Brasil, Elfenbenskysten og Norge. Du skal dele scenen med den anerkjente bassisten Manou Gallo, i tillegg til musikere basert i Norge. Hva betyr slike internasjonale møter for deg – og hva gleder du deg mest til?


Denne konserten er veldig viktig for meg fordi den markerer min retur til Europa. Den siste turneen jeg gjorde i Europa var i 2019, før pandemien. Jeg har ikke vært tilbake siden, så dette føles som en ny begynnelse.

Å dele scenen med musikere som Manou Gallo og norske artister er fantastisk. Denne typen musikalsk utveksling og erfaringsdeling inspirerer meg enormt. Vi brasilianere er et produkt av stor kulturell blanding – ulike etnisiteter, bakgrunner og rytmer. Vi vokser opp med denne miksen. Å komme til Norge og legge til enda flere nyanser og innflytelser i mitt musikalske uttrykk blir veldig spesielt. Jeg elsker denne typen møte mellom musikktradisjoner fra hele verden.


Hva fikk deg til å velge kontrabass som ditt hovedinstrument? Hva betyr det for deg i dag – både teknisk og følelsesmessig?


Bassen er ryggraden i musikken. Den holder alt sammen. Den er en del av rytmeseksjonen, harmonien og til og med melodien. Hvis jeg skulle sammenligne med fotball, ville jeg si at bassen er nummer 10 – midtbanespilleren som beveger seg over hele banen. Den er overalt i musikken.

Jeg begynte på gitar, og det er fortsatt mitt hovedinstrument når jeg komponerer og lager arrangementer. Jeg spiller også piano, men det er på gitaren idéene blir født. Når det gjelder bassen… egentlig vet jeg ikke om jeg valgte den. Jeg tror bassen valgte meg. Plutselig var jeg bare profesjonell bassist og levde av det. Helt naturlig. Jeg husker ikke en tid i livet mitt hvor jeg ikke var musiker. Alle mine tidligste minner er med et instrument i hånden. Så jeg og bassen fant hverandre – og vi skal holde sammen for alltid.


Ney Conceicao Bass møter verden Drammen. Brasil i Norge
Ney Cconceicao

 

Hva har du forberedt til konserten i Drammen? Kan publikum forvente egne komposisjoner, improvisasjon – eller kanskje noe helt nytt?


Repertoaret jeg skal fremføre i Drammen består av nye komposisjoner fra mitt kommende album Marinas, som jeg spiller inn førstkommende mandag. Det blir mitt tiende album, og de autorale låtene som skal fremføres i Norge, er helt ferske. De er faktisk så nye at jeg ikke en gang rakk å sende dem til musikerne på forhånd. Publikum i Drammen vil høre disse låtene live for aller første gang!

Mot slutten av konserten pleier jeg også å synge noen kjente låter for å skape en nærere kontakt med publikum. Jeg pleier å synge Palco av Gilberto Gil, Azul av Djavan, og São João Xangô Menino – også av Gil. Resten av konserten blir fylt med mine egne låter. Jeg har skrevet over 500 sanger, og alle mine album er autorale. Denne konserten i Norge blir som en eksklusiv sniktitt på mitt nye verk.

 

Til slutt – hva vil du si til det norske publikummet som kanskje ennå ikke kjenner deg? Hvorfor bør de ikke gå glipp av konserten Bass møter verden?


Jeg vil si til det norske publikummet at de kan forvente masse brasiliansk musikk, latinamerikanske rytmer, groove og glede på scenen. Det er det jeg kommer for å levere – energi, engasjement og lidenskap.

Og jeg er sikker på at denne energien kommer til å bli mottatt og returnert av publikum. Musikk er en utveksling. Vi sender energien fra scenen, og publikum sender den tilbake. Det skaper en unik forbindelse. Jeg gleder meg enormt til å komme til Norge og gjøre denne konserten. Det kommer til å bli uforglemmelig.

 

📍 Konsertinformasjon


🎵 Bass møter verden: Manou Gallo & Ney Conceição


📅 Dato: Torsdag 28. august 2025


🕖 Tid:


– Bar åpner: 18:00


– Dørene til salen åpner: 19:00


– Konsertstart: 19:30


📍 Sted: Klubbscenen, Union Scene, Drammen


🎫 Billetter: Fra NOK 325 til 375 – tilgjengelig via Ticketmaster eller unionscene.no


👥 Aldersgrense: 18 år (vergeordning mulig)


🎤 Arrangør: Interkultur

 

 
 
 

Comments


Follow us on Instagram

Brasil i Norge Logo

Tordenskiolds gate 2, 0160 Oslo, Norway

Visit Brasil Logo
bottom of page